NEXEDGE® trunked digitalni dvosmjerni radio sustav u Chapelfield Shopping Centru
U trgovačkom centru Chapelfield u Norwichu prodaja u siječnju je u punom zamahu. S 17 kafića, restorana te 80 trgovina, uključujući robnu kuću na tri razine, Chapelfield je jedan od najprometnijih trgovačkih centara u Istočnoj Engleskoj, smješten u jednom od najkonkurentnijih maloprodajnih okruženja u Velikoj Britaniji. U blizini je još jedan veliki trgovački centar, Castle Mall, kao i gradska tržnica, najveća otvorena tržnica u Engleskoj koja radi 6 dana u tjednu.
U trgovačkom centru Chapelfield nalazi se velika robna kuća, 80 trgovina i više od dvadeset restorana
Pomoć pri održavanju da se trgovina obavlja bez problema u Chapelfieldu je novi dvosmjerni radio-komunikacijski sustav u centrali, jedan od prvih digitalnih sustava takve vrste. S baznom stanicom i 50 prijenosnih radija koji se isporučuju uz dugoročni ugovor Hire Radio-a, sustav je nedavno zamijenio analogne radije koje je isporučila druga tvrtka u vrijeme otvaranja centra 2005. godine.
Phil Blenkhorn, Hire Radio, govori o lokaciji i zahtjevima radija dok me vodi kroz tržnicu i slikovite staze koje ju okružuju. Chapelfield, kaže, izgrađen je na mjestu tvornice čokolade (nekoć u vlasništvu lokalne tvrtke Caley's – kasnije apsorbiran u Rowntree, a potom Nestlé), a njegova geografija predstavlja neke izazovne probleme radio pokrivenosti. „Zapravo imate pet katova“, objašnjava on. „Postoje dva i pol kata maloprodaje. Na najvišem se nalaze restorani, a ispod toga postoje dva glavna kata maloprodajnih trgovina i dvije razine parkirališta ispod toga. Parkiralište je u obliku slova L što je još jedna komplikacija i dio se također nalazi i na otvorenom.“
Ovaj raspored izazvao je probleme za dobavljače ranijih radijskih sustava, koji nisu imali bolju pokrivenost površine od 75%, unatoč upotrebi složene, trosmjerne antenske mreže.
Zadatak radio sustava, naglašava Phil, je osigurati siguran i učinkovit rad samog trgovačkog centra. On pruža komunikaciju za osoblje tvrtke, kao i zasebne kanale za uporabu od strane županijske vatrogasne službe u slučaju bilo kakvog incidenta unutar centra.
Potrebe poslovanja
„Važno je imati radio sustav koji ovdje funkcionira, jer je to komunikacijski alat“, kaže Davina Tanner, Chapelfieldova generalna direktorica. „Nije samo namijenjen za sigurnosni tim, nego za službu za korisnike i tim za čišćenje. Kao tim komuniciramo o potrebama poslovanja, tako da je radio sustav vrlo važan.“
„Sa zdravstvenog i sigurnosnog aspekta, ako imate čistača i on se spotakne ili padne, činjenica da su dobili taj komunikacijski alat za javljanje u kontrolnu sobu je vrlo važno. Dakle, da tim radi zajedno kao tim, komunikacija je vjerojatno najvažnija stvar koju činimo u centru.“
Za razliku od ranijeg razvoja centra Castle Mall, koji je opremljen unutarnjom radio distribucijskom mrežom, Chapelfield je u početku radio pomoću antene montirane oko krova zgrade. Novi digitalni sustav Hire Radio-a još uvijek koristi distribuciju antene, ali u jednostavnijem obliku. Phil Blenkhorn krivi složenost za razočaravajuću izvedbu originalne instalacije. „Stavili su ovaj vrlo složen antenski sustav, a zatim u njega uvrstili tri ili četiri kanala“, kaže on. „Sustav je imao tri antene, koje su teoretski radile u zgradi na tri područja.“
Pored privatnih kanala centra, sustav također mora nositi dva kanala vatrogasne službe – jedan za opću komunikaciju, drugi za uporabu s aparatom za disanje – tako da ako se dogodi neki incident, vatrogasna posada može neposredno komunicirati. To su uobičajeni vatrogasni kanali, dostupni i putem posvećenih baznih stanica na drugim važnim lokacijama, uključujući Castle Mall i Norwich Airport.
„Sveukupno imamo tri kanala u Chapelfieldu i dva vatrogasna kanala“, nastavlja Phil. „A sada zamislite, kako ste stavili ovaj vrlo skupi antenski sustav, onda morate ugraditi svih tih pet kanala na taj vrlo skup antenski sustav. Ne samo da imate relativno neučinkovit antenski sustav s mjestima nepokrivenosti, već i imate relativno slabo dizajniran (kao što se ispostavilo) kombinirajući sustav i pojačala.“
Zbog nestajanja signala i otkazivanja antene, kaže on, radio korisnici bi se mogli naći u području gdje antena doseže, a ipak njihov radio neće raditi. „Mogli bi otići na informativni stol i uopće ne dobiti nikakvu komunikaciju“, kaže on. „Ali mogli bi prošetati deset metara dalje i onda bi moglo raditi.“
Nestajanje signala
Također je slaboj radio pokrivenosti doprinio raspored originalnih antena. „Stavili su antene na vrh ogromnih betonskih ploča“, govori. „Ako stavite antenu, ona mora biti usmjerena prema negdje. Ako će biti kod betonske ploče, samo će pogoditi betonsku ploču i signal će nestati.“
Dakle, kada je prošle godine Davina Tanner preuzela dužnost menadžera, njezini prioriteti za sustav bili su dvostruki: prevladavanje tih problema vezanih uz pokrivenost i smanjenje troškova. Iako je izvorni sustav bio angažiran, smatrala je da su troškovi prilično visoki. „Kada je to počelo, bili smo u vrhuncu recesije, a svi trgovci na malo, vlasnici područja i menadžeri općenito su bili zamoljeni da smanje 10 ili 20 posto od svojih proračuna“, prisjeća se Phil Blenkhorn. „Zato smo se približili s pogleda koji je bio da počnemo s potpuno novim sustavom; što možemo postići? Bilo je to stvarno slučaj promatranja zgrade kako bismo vidjeli kako bismo mogli dobiti jednostavni antenski sustav. U redu, još uvijek treba antena, ali kako ju možemo staviti na pravo mjesto?
„Zato smo pregledali cijelu zgradu i pronašli optimalno mjesto za antenu. Postotci su uvijek teški, ali moja je percepcija da smo prešli s pokrivenosti od 75 posto do otprilike 95 posto, samo inženjeringom antenskog rješenja – samo od širenja s jednog područja.“
Ova jedinstveno područje pronađeno je u krilu zgrade u obliku slova L, odakle Hire Radio antene mogu pokriti oba smjera uz trgovački centar. Ugrađene na jarbolima iznad krova, gledaju kroz krovne prozore i odatle se signal spušta do obje prodajne etaže preko tunela koji ih povezuju.
Ulazak u područje loše pokrivenosti
Radiji dobavljeni od Hire Radio su Kenwood Nexedge ručni prijenosinici. Oni imaju prednost da mogu komunicirati u digitalnom ili analognom načinu rada, što omogućuje jednostavnu i fleksibilnu nadogradnju za korisnike radija koji imaju postojeće analogne sustave. Ali, iako je plan bio da ih koriste u digitalnom načinu rada, tim je testirao i pokrivenost radija i u analognom, s obzirom na vatrogasnu službu.
„Očito, ako je ovdje požar i dolaze vatrogasci, a ne mogu komunicirati, onda imamo problem s ljudskim životima“, objašnjava Phil. No testiranje pokrivenosti samo u digitalnom načinu može biti pogrešno, dodaje, jer nema upozorenja da će slab signal nestati sve do posljednjeg trenutka. „S analognim, možete čuti da nestaje, tako da znate da dolazite na loše područje, a tada možete znati da je to područje za pregledati.“
„Kenwood ima malu mjernu snagu signala na zaslonu, tako da možemo imati prilično dobar trag kada će nestati. Ali jedna od zgodnih stvari o digitalnom je da ako imate otisak, onda će bilo gdje unutar otiska biti dobar signal kvalitete.“
Otvoren 2005. godine na mjestu koje je nekada okupirala čokoladna tvornica,
Chapelfield je jedan od glavnih destinacija za kupovinu Norwicha
Odabirom mjesta antene koja može pružiti dobru pokrivenost kroz razvoj Chapelfielda, Hire Radio je mogao predložiti vrlo jednostavan antenski sustav – zasebni jarbol i antenu za svaki od pet radio kanala, izbjegavajući potrebu za bilo kakvim kombinatorima. „To nam je omogućilo lakše inženjeriranje sa stajališta širenja, pa nam je omogućilo da pogledamo troškove“, nastavlja Phil Blenkhorn. „Ogromna količina troškova u svom izvornom sustavu ugrađena je u infrastrukturu. Prvenstveno, nismo imali ova složena pojačala, stalaka opreme i slično.“
Predanost uštedi novaca
Uklanjanjem složenosti, Phil je uspio obećati Davini Tanner značajno smanjenje njezinih mjesečnih izdataka. „S njom smo se obvezali da ćemo uštedjeti značajan iznos novca, pa je na neki način dobila dvije stvari – poboljšanje pokrivenosti i uštedu troškova. To je zadovoljavalo njena dva glavna kriterija. Također utjecao je i digitalni način: ne samo da imate pokrivenost, već svugdje gdje imate pokrivenost je lijepe čiste kvalitete.“
No, istodobno, novi posao zahtijeva daljnju predanost Davine. „Izvorni ugovor koji je bio dopušten bio je za ugovor o najmu, a tamo nije bilo roka“, objašnjava Phil. „Obnavljao se svakih mjesec dana. Mogla ga je lako raskinuti.“
„Naravno, tu je i drugi element uštede troškova: sve dok je bila uvjerena da ima pravu tehnologiju, vrijedilo je sklopiti dugoročni ugovor.“
S garantiranom budućnošću sustava, ističe, tvrtka za iznajmljivanje može si priuštiti ulaganje u svoju izvedbu, bez straha da će biti kratkotrajno napuštena.
Za semetan rad i sigurnost javnosti, Chapelfield ovisi o novim digitalnim radijima, a generalna direktorica Davina Tanner ocjenjuje njihovu
pokrivenost i jasnoću. "Ove subote vjerojatno ćemo imati 55-60 000 ljudi", kaže ona. "A kad stavite tu količinu ljudi kroz jednu zgradu
u jednom danu, dobit ćete nesreće; nije našom krivnja, već nesreće. Ljudi se osjećaju bolesno, ljudi su idioti, antisocijalno ponašanje,
ukradene stvari, izgubljena djeca, sve i svašta. Dakle, imati dobar, funkcionalan radio koji možete jasno čuti je presudno "
Upravljanje radio prometom
Budući da je novi radio sustav u funkciji tek nekoliko mjeseci, već se u kritičnim vremenima teško koristi. „Najveći izazov je upravljanje ljudima i treninzi“, kaže Davina Tanner, „jer promet može biti prevelik izazov kada se dogodi incident.“
„U studenom smo imali veliki događaj – završili smo s 8000 ljudi koje nitko nije predvidio, pa smo bili potpuno nespremni! I promet koji je radio preko te radio veće noći bio je ogroman! Iako smo svima rekli da drže sve na minimumu i uz dva kanala, još uvijek su bili zauzeti samo zbog volumena ljudi.“
Davina planira dodatnu obuku za korisnike radija u nadolazećim tjednima. Ali već je određena mjera radijske discipline nametnuta dijeljenjem prometa. „Kanal 1 bit će sigurnosni kanal, glavni kanal. Dakle, ako postoji kriza unutar središta, kanal 1 je kanal za to“, objašnjava ona. „Kanal 3 većinom je kućanstvo i parkiralište. Kanal 3 vjerojatno je onaj u kojem postoji najveći promet.“
Međutim, dodatni kanal, poznat kao kanal 2, dostupan je kod Chapelfielda i Phil Blenkhorn planira ga upotrijebiti vrlo brzo kada pretvori sustav u trunked način rada. Sam, tvrdi, kanal 2 ima malo praktične vrijednosti čak i tijekom razdoblja gužve jer bi korisnici morali zapamtiti da ga ručno odabiru. No, prenošenje svih triju kanala u trunked dovelo bi taj izvor u upotrebu automatski, učinkovito udvostručavajući kapacitet radijskog prometa istovremeno zadržavajući istu kvalitetu usluge. Istodobno, omogućit će Chapelfieldu stvaranje zasebnih grupa za obradu pojedinih vrsta događaja.
„Dio Davinina procesa odlučivanja o nama bio je to što je radio Kenwood imao sve ugrađeno“, objašnjava. „Ne samo da je digitalni, nego je i trunking, a osnovne stanice koje imamo također su trunked – svi imaju potencijal da se pretvore u trunked. Dakle, ona ne mora potrošiti veliki dio budžeta.“
Trenutačno sustav funkcionira u svim informiranim skupnim komunikacijskim načinima rada, no premještanje u trunking uvest će i značajke poput osobnog poziva – funkcija sustava za koju Davina vjeruje da bi mogla biti osobito korisna u rješavanju kriznih situacija. „Telefonska mreža možda nije u funkciji, pa bismo se mogli prebaciti na jedan-na-jedan kanal“, kaže ona. „Znači postoji mnogo opreme koje možemo dodati u njega.“
Phil komentira: „Možemo učinkovito imati šest trunk radio kanala ovdje za iste troškove koje plaćamo za tri u ovom trenutku. Tako imamo ogroman potencijalni resurs. Šest trunk kanala dopuštaju Davini da skoro izbaci svoj telefonski sustav iz uporabe.“
Gore na krovu, Phil Blenkhorn iz Hire Radio (lijevo) raspravlja o antenskom sustavu s Kenwoodovim Andy Dawsonom i s njima je Vanessa Aldred.
Pet antena, po jedna za svaki radio kanal, pružaju unutarnju pokrivenost zgrade zračenjem preko vjetrenjača i kroz krovne prozore. Vanessin radio nije u opasnosti na ovom vremenu, Andy objašnjava kasnije - IP67 Kenwoodovi korisnici mogu podnijeti dubinu vode do 30 minuta
Popunjavanje pokrivenosti
Daljnja poboljšanja sustava bit će moguća, uključujući nove funkcije kao što su alarmi i upozorenje „man down“. No, već su poduzeti koraci za rješavanje glavnih slabosti novog postrojenja – pet posto zgrade koje nije adekvatno opskrbljeno središnjom antenom. To je zabrinjavajuće zbog požarne službe i njegova oslanjanja na analogni radio za lokalnu pokrivenost na mjestu incidenta.
Područje u pitanju odnosi se na donji parkirni kat, na dnu zgrade. Rješenje Hire Radio-a je instalirati sekundarnu antenu pod zemljom, iskakanjem malog dijela snage iz glavnog sustava. „Ono što ste tada imate je taj donji pod pokopan s lijepim betonskim podom iznad njega, tako da možemo stvoriti ćeliju ispod, a da ne dobijemo bilo kakve probleme“, kaže Phil. „Dakle, to će zadržati integritet svog područja. Učinkovito ćemo pokriti 100 posto.“
Pravi izbor
Za početak, digitalni radio sustav s namjerom je ostao jednostavan kako bi se osoblje moglo naviknuti na njega. Čak i tako, uzimajući nešto radikalno novo, baš kad su bile gužve božićne kupovine je mogao biti značajan rizik za Davinu Tanner. Ali ona kaže: „Kada donosite odluku o dobavljaču, vrednujete sve te stvari i morate imati povjerenja s kime imate posla. Bila sam uvjerena, ali sam bila svjesna (ja sam realist) da neće biti savršen, jer će svaki sustav imati problema.“
„Sveukupno, da pokucam u drvo, ono što smo imali od problema bili su vrlo maleni i beznačajni i oni su vrlo brzo riješeni. Stoga mislim da se svodi na povjerenje u vašeg dobavljača. Vraća se na pravi izbor na samom početku. Imali smo puno sastanaka, mnogo rasprava ... i ovdje smo imali mnogo testiranja. Dali smo svakome priliku za bilo kakve brige i za gladak rad. Mislim da je ispunilo moja očekivanja, ali ima još toga. Rekla bih da će sljedeće godine sustav stvarno biti smješten i da ćemo dobiti pravu, punu vrijednost iz njega.“
Chapelfieldova sigurnosna policajka Vanessa Aldred demonstrira svoj digitalni radio. "S novim sustavom, prijem je daleko, daleko superiorniji", govori.
"Bilo je nepokrivenih mjesta, ali s novim sustavom to je mnogo manje, i to je u vrlo specifičnim situacijama." S diskretnim priborom poput Vanessina
mikrofona i slušalica, Chapelfieldovo osoblje može se predstaviti javnosti kao čuvarima umjesto stražara. "Ušne slušalice su bolje od starih
D-prstenova", komentira. "Treba nam da bude lagana i ne smeta jer ako postoji vatreni alarm ili događaj prve pomoći ili nešto slično,
a mi moramo početi trčati, posljednja stvar koju želite je da leti po svuda!"
Izbor standarda
„Prijelaz s analognog na digitalni bio je očigledan zato što je potpuno nova tehnologija, tako da se digitalni gotovo sam odabrao“, kaže Phil Blenkhorn, Hire Radio. Za sustav Chapelfielda ponudio je Davini Tanner izbor digitalnih radio proizvoda od tri proizvođača – Icom, Kenwood i Motorola. „Razmotrili smo sve mogućnosti i ona ih je razmotrila s nama.“
DMR je ponudio samo Motorolu, ali proizvodi od 6,25 kHz bili su dostupni od Icoma i Kenwooda. Odluka je otišla 6,25 kHz jer su ponudili sigurnost dvostrukog rada. Međutim, Phil brzo dodaje kako nema ništa protiv Motorolinih proizvoda.
Ipak, on ukazuje na još jednu razmatranost s DMR-om, sposobnost jedne DMR bazne stanice da nosi dva zajednička glasovna kanala. U višekanalnoj radijskoj instalaciji, to može pružiti korisnu uštedu troškova tako što će prepoloviti broj osnovnih sustava za kupnju i instaliranje, a općenito će se smatrati velikom prednošću. „Ali“, ističe, „ako izgubite baznu stanicu, izgubili ste oba kanala.“
„Imajući u vidu da postoje dva glavna Chapelfield kanala, ako sam izgubio baznu stanicu, izgubio sam oba kanala i nemam nikakvih zamjena. Dakle, ako morate staviti dvije bazne stanice, a vi samo koristite pola svake, stvarno ne postoji nikakva ušteda u smislu razmaka kanala.“
U kabini za opremu je Phil Blenkhorn iz Hire Radio s kabinom za repetitor s pet kanala.
Ovaj Icom sustav je privremeni stand-in za Chapelfieldov Kenwood Nexedge stalak, dok je
odsutan zbog konfiguriranja za promjenu na trunked način rada. Kompatibilnost između radija
različitih proizvođača važan je čimbenik u Chapelfieldovoj odluci o odabiru Nexedgea
U međuvremenu, korisnici opreme od 6,25 kHz mogu postići i ekonomije spektra podijelivši njihov standardni poslovni radio kanal od 12,5 kHz kako bi smjestili dva digitalna prijenosa 6,25 kHz unutar njega. Ovu izuzetno uskopojasnu operaciju potiče Ofcom u interesu intenzivnije uporabe spektra, a Phil planira iskoristiti to kad se Chapelfield 6,25 kHz sustav prebaci na trunked način rada početkom 2010. godine. Ipak, sustav već radi u izuzetno uskom načinu rada.
Za korisnike radija kao što je Davina Tanner, sposobnost udvostručavanja kanala na taj način predstavlja besplatan bonus od regulatora. „To joj daje ogromnu količinu resursa ako joj je potrebna u budućnosti, bez ikakvog velikog troška“, komentira Phil.
Shopwatch: pitanje identiteta
Norwichov trgovački trgovački lanac tvrtke ShopSafe, sestrinska tvrtka Hire Radio, predstavio je digitalni rad u prosincu – koristeći isti Kenwood Nexedge prijenosnik kojeg je izabrao Chapelfield. Ovaj je izbor bio vođen prikladnom softverskom sposobnošću radija.
Glavna je svrha ShopSafe sheme da kada netko nazove radio, ostali radiji na sustavu prikazuju identitet pozivatelja. „To je značilo da svaki radio mora nositi cijeli opseg informacija“, objašnjava Phil Blenkhorn. „I bio je veliki pritisak da zadržimo sve te informacije ažuriranima.“
Ali s Kenwoodovim radijima, svaki prijenosnik može poslati svoj identitet kao poruku. „Dakle, ako stavimo potpuno novu trgovinu, što se događa u maloprodaji, svaki se radio automatski ažurira, pa svi znaju što se događa.“
Podržava analogni, digitalni i digitalni trunked rad - Nexedge radio Kenwood.
Chapelfield ima 50 njih za korištenje od strane sigurnosnog i kućanskog osoblja
S ovim mogućnostima, radije se može omogućiti da rade i na unutarnjem sustavu trgovačkog centra i na ShopSafe mreži diljem grada.
Velika trgovina Debenhams, koja osim što je domaćin Norwichovoj ShopSafe baznoj stanici, ima svoj analogni radio sustav. „Imaju nekoliko ShopSafe radija koji su sada digitalni, pa oni moraju biti u mogućnosti integrirati i ShopSafe digitalnu mrežu i vlastitu analognu mrežu“, kaže Phil.
ShopSafe već priprema migraciju na digitalni uređaj za još jedno veliko maloprodajno središte u Norwichu, The Mall. Iz financijskih razloga prelazak neće biti odjednom, a centar će neko vrijeme raditi na mješovitim analognim i digitalnim načinima, iskorištavajući mogućnost dvostrukog rada Nexedge radija. „Dakle imamo vrlo, vrlo lijepu migraciju“, prati Phil. „Ne moramo ići ponovo kupiti drugi proizvod.“