Hrvatska

Subaru osvaja trofej klase na 24 Hours

Nürburgring utrci


STI - Masahire Ozawa & Naoki ShibuyaSubaru STI Kenwood Communications Case Study

 

Tvrtka Subaru Tecnica International Inc. osnovana je u travnju 1988. i zadužena je za Subaru motorsport. Od 1990. STI sudjeluje na World Rally Championship-u (WRC), gdje je osvojila glavni naslov proizvođača tri puta. STI je zatim preusmjerila fokus na događaje kao Super GT, najpopularniji japanski trkaći događaj i 24 Hours Nürburgring, popularnu utrku izdržljivosti u Europi. Ovi događaji omogućili su STI-u da nastavi svoje trkaće aktivnosti dok istovremeno demonstrira superiornost i performanse proizvodnih vozila Fuji Heavy Industries-a.

 

Svake godine STI sudjeluje u natjecanju izdržljivosti 24 Hours Nürburgring u kojem se automobili voze duž duge, naporne staze čitav dan i noć. Kenwoodov digitalni radio sustav poboljšava komunikaciju između članova tima, dajući STI-u prednost naspram konkurenata.

 

Komunikacija između vozača i tima je obavezna ako se želi pobijediti u utrci. No, tijekom takvog velikog događaja, postojeći analogni radio sustav nije u mogućnosti pružiti punu pokrivenost.

Godine 2008. Fuji Heavy Industries dovela je do gotovo 19 godina sudjelovanja u WRC-u i, u potrazi za novim motorsport projektom, njegov tim Subaru Tecnica International (STI) ušao je u utrku 24 Hours Nürburgring 2009. godine.

Za osvajanje utrke, komponente vozila poput motora, ovjesa i guma su, naravno, važni, ali isto tako je i važna komunikacija – stjecanje informacija o uvjetima i prenošenje zahtjeva i uputa između tima i vozača kako bi se osigurala glatka koordinacija. Radio uređaji, dakle, imaju vrlo bitnu ulogu. STI tim je prvo iznajmio analogne radio stanice, ali njihov raspon je bio vrlo ograničen. Nürburgring, međutim, ima ukupnu dužinu od 25 km što ga čini daleko većim za 5 ili 6 km od uobičajene staze. Osim toga, prolazi kroz šumu koja apsorbira radio valove. To je značilo da tim može komunicirati s vozačima samo na dijelovima staze. U potrazi za rješenjem, STI tim se okrenuo Kenwoodu s kojim su bili u kontaktu od sudjelovanja u natjecanjima WRC-a. Kenwood je već pružao radio stanice za utrke Formule 1.

Što možemo učiniti kako bismo učinkovitije i pouzdanije komunicirali preko cijele staze kako bi se uvijek osigurala jasna komunikacija s vozačem?

 

Izazov 24 Hours Nürburgring

24 Hours Nürburgring je godišnja utrka izdržljivosti koja se održava početkom ljeta u Nürburgu, Njemačka. Glavni događaj sastoji se od staze duge 25 kilometara koja sadrži suvremenu stazu Grand Prix-a od 5 kilometara koja se koristi za F1 natjecanja i 20 km stare staze North Loop. Prvo dio je mjesto gdje utrke počinju i završavaju, a tamo se nalaze i pit stopovi.

Dok 25 kilometara ne zvuči mnogo, većina se nalazi na staroj stazi koja se krije oko srednjovjekovnog dvorca i prolazi kroz šumu te ide gore i dolje za čak 300 metara. Sadrži više od 170 zavoja. Štoviše, površina ceste je loša, čineći ovo jednom od najzahtjevnijih trkaćih staza na svijetu. A budući da Nürburgring mora ugostiti više od 200 trkaćih automobila u trajanju od 24 sata, uvjeti za radio komunikaciju su loši, a smetnje su uobičajene. Kada je vozač na najudaljenijem sjevernom dijelu – North Loop – često je nemoguće komunicirati s timom pomoću konvencionalnog analognog radija, zahvaljujući brdima i šumama. S ovim vrlo teškim problemom suočavaju se svi timovi koji sudjeluju na 24 Hours Nürburgring utrci.

24 hour Nürburgring race track

Višestruki izazovi koje predstavlja utrka izdržljivosti
Komunikacije tijekom 24 Hours Nürburgringa između vozača i tima – obično izvješća od vozača i upute od time – najčešće su na konačnoj ravnini koja završava North Loop.

Osim toga, ono što razlikuje ovu od ostalih utrka izdržljivosti je visoka učestalost žutih zastava, govori Masahiro Ozawa iz menadžmenta Motorsporta.

„Na primjer, ako se pojavi žuta zastava, od tog je trenutka pretjecanje zabranjeno. Iza toga može biti dvostruka žuta zastava koja na ovoj stazi znači da je ograničenje brzine 60 km/h, a ako se prikaže zelena zastava, to označava kraj pravila žute zastave. Sustav omogućava online praćenje, ali ne može se znati gdje će se pojaviti žuta zastava. To je stvarno teško jer se mora stalno gledati na zaslon i komunicirati s vozačima, prenoseći informacije da se žuta zastava pojavila na nekoj lokaciji ili se negdje dogodila nesreća. Vozači će naravno vidjeti zastave, no moći pratiti cijelu stazu i koristiti radio kako bi im prenijeli informacije čim postanu dostupne izuzetno je važno – možda čak i najvažniji način za sprečavanje nesreće.“

Osim suočavanja s pravilima i uvjetima jedinstvenim za ovu stazu, postoji i potreba za brzim prosljeđivanjem zahtjeva. Ako vozač ima problema ili želi promijeniti gume, tim ima samo između 30 i 60 sekundi da pripreme sljedeći pit stop. Od ključne je važnosti, ako se želi smanjiti stres tima i vozača, prenositi informacije što je prije moguće i biti dobro pripremljen.

 

Granice analognih radija i odluka o prelasku na digitalne
Od 2010. Kenwood je počeo surađivati sa Subaru Tecnica International-om. U to su vrijeme korišteni analogni radiji, no Kenwoodovi inženjeri bili su u mogućnosti to podešavati te postupno povećati djelotvorni raspon, tako da do 2012. godine pokrivenost staze bude čak 80%. Ipak, to je još uvijek ostavilo 20% na krajnjem dijelu staze što se i za njih pokazalo previše teško. Ovo područje je vrlo važno za timsku komunikaciju, kako bi se osigurale pripreme za sljedeći pit stop i obavijestio tim o uvjetima na stazi. Dakle, kao sljedeći korak, postalo je neophodno nadograditi na digitalni radio sustav kako bi STI imao priliku postići pokrivenost cijele staze.

 

Usvajanje NEXEDGE digitalnog radijskog sustava omogućilo je komunikaciju bez šumova na širem području.

Subuaru STI cramped space

Digitalni radio prilagođen specifikacijama utrke
Ono što smo predložili STI-u, kako bismo ostvarili pokrivenost čitavog kruga, bilo je usvajanje Kenwoodovog NEXEDGE digitalnog sustava, uključujući i pripadajuće prijemnike.

U ovom skučenom prostoru, vozač mora vješto upravljati kontrolama uz pažljivo gledanje drugih vozila i praćenje stanja te obraćanje pažnje na žute zastavice dok se utrkuje punih 24 sata. Pronalaženjem optimalnih mjesta za repetitore uskoro smo pružili vrstu izvedbe kojoj se STI dugo nadao. Također, slušalice su važan dio opreme, pa smo uzeli model dizajniran za redovne 2 PTT operacije i prilagodili ih za upotrebu u utrkama, što ih čini vrlo jednostavnim za korištenje. Kao rezultat, sustav je postigao gotovo potpunu pokrivenost kruga u događaju 2013. godine, a STI tim je tijekom cijele godine imao stabilne komunikacije.

 

Jasan zvuk – izvanredna razlika između digitalne i analogne komunikacije
Kao i kod pune pokrivenosti staze, usvajanje digitalnih radija također smanjuje stres za vozače i tim sa svojim jasnim zvukom. Unutrašnjost kokpita je jako bučno okruženje. Kada su korišteni analogni radio, čak i kada bi netko mogao čuti drugu osobu koja govori, stvarna buka je bila glasnija. Razgovori su se odvijali usred kontinuiranih smetnja. Jedino što se jasno čulo je zvuk koji je nastao kada je druga strana uhvatila mikrofon – znali biste da tada žele nešto reći.

Čim se prebacilo na digitalne radio stanice, razlika u jasnoći zvuka bila je odmah vidljiva. Nestala je pozadinska buka. Onemogućavanje buke osiguralo je da je zvuk vrlo jasan, a raspon učinkovitosti je također poboljšan. GIspravljanje pogrešaka omogućeno digitalnom tehnologijom dovelo je do prevladavanja najzahtjevnijih uvjeta.

Trenutačno, tim upravlja radio uređajima na širini pojasa od 12,5 kHz, ali imaju potencijal da ostvare još veću stabilnost djelujući na užoj širini od 6,25 kHz što je jasna prednost NXDN-a.

 

Kenwood NEXEDGE Repeaters

Ostvarivanje stabilne komunikacije s prijemnicima
Kada su digitalni radiji prvi put usvojeni, korištene su dvije antene. Međutim, ovaj sustav koristi duplexer repetitore. Od 2014. za odašiljanje i prijam usvojena je jedna antena, a repetitor je instaliran kao eksperiment u prikolici. Tijekom te utrke bilo je oko 30 radija u upotrebi, uključujući i one u garaži, a to je konfiguracija koju tim još namjerava iskoristiti ove godine.

 

Neprekidno korištenje baterije punih 24 sata
Kada se koriste radio uređaji punih 24 sata, bitno je da imate dobru zalihu rezervnih baterija. U STI pitu uvijek se postavlja punjač za baterije ispred članova tima koji najčešće moraju koristiti radio. Rezervne se stavljaju na napajanje i prilikom prikladnih prilika zamjenjuju se baterijom koja je istrošena. Drugi članovi posade pune punjače s rezervnim baterijama, a svaka osoba preuzima odgovornost za vraćanje praznih baterija na punjač, tako da je dostupna i nova baterija.

 

Preporučen 6,25 kHz uskopojasni rad
25 km Nürburgring staze predstavlja ogromne probleme za bežičnu komunikaciju zbog varijacija u visini, šumi i grubim površinama ceste. Na primjer, najudaljeniji dio North Loop prolazi kroz šumu koja se nalazi na drugoj strani brda. Čak i u prilično zahtjevnim područjima, NEXEDGE još uvijek može raditi koristeći digitalni prijenos od 12,5 kHz, ali, ovisno o tome koliko su loši uvjeti, korisnici mogu čuti elektronički zvuk koji proizvodi govorni kodek. Ipak, NXDN protokol koji koristi NEXEDGE radio uređaji također mogu funkcionirati s pola širine pojasa od 6,25 kHz, a budući da to znači da signal zauzima samo pola širine pojasa 12,5 kHz, osjetljivost se dodatno poboljšava. Pokrivenost raste do x1.3 – drugim riječima to je 30% poboljšanja.

Objasnili smo STI-u da, budući da je osjetljivost poboljšana radom NXDN 6.25 kHz, također mogu očekivati da se pokrivenost poboljša. Tim je pokazao zanimanje za ovaj prijedlog i rekao kako bi ga htjeli isprobati za ovogodišnju utrku.

 

Više informacija kao ključ uspjeha
Na pitanje postoji li nešto što će poboljšati način na koji upravljaju svojim radom utrke, STI je izrazio želju za sustavom koji, pored zvuka, prenosi informacije o statusu vozila. Kontinuirano ažurirani podaci o telematici bi omogućili da uvelike podešavaju strategiju STI timova i pridonose mnogo bolje rezultate na utrkama.

Nakon intervjua, STI tim (Subaru WRX STI NBR 2015) sudjelovao je u utrci izdržljivosti 24 Hours Nürburgringa 2015. godine, postizavši prvo mjesto u SP3T klasi za vozila s turbo motorima od 2.000cc ili manje.